Precision Fuel & Hydration PF 30 Caffeine Gel - 3 pack Energi med koffein

PF 30 Caffeine gel är framtagen för att minska klibbigheten i munnen och minimera behovet av att skölja ner den med vätska omedelbart.
105 kr
Hitta din storlek (Storlekstabell)

PF30 gel är det enklaste och godaste sättet att få i sig 30g kolhydrater

Hur mycket kolhydrater som finns i varje portion står angivet på framsidan av förpackningen, du behöver inte gissa eller tyda svårtolkade näringstabeller.

PF 30 Gel som är helt naturlig kan användas på egen hand eller kombineras med andra produkter från Precision Fuel & Hydration, under riktigt långa pass kan PF 30 gel utan problem kombineras med "riktig" mat.


Förhållandet glukos till fruktos är 2:1 för att underlätta kolhydratupptaget. PF 30 gel är gjord att inte upplevas som klibbig i munnen och minimera behovet av att skölja ner dem med vätska omedelbart.

Adam Bowden - Eating PF 30 gel close up

Hur mycket energi går åt? Här är en guide

Hur mycket energi som går åt vid ansträngning är högst individuellt. Det beror även på vilken typ av idrott du utövar och hur länge du håller på.

Generell energiguide

Om din ansträngning är kortare än en timme behöver du inte fylla på med energi (kolhydrater), det beror på att du som regel har tillräckliga depåer när du startar.

1-2h ansträngning

Vid träning eller tävling på 1-2 timmar hinner dina depåer ta slut. Det är påvisat att påfyllnad av kolhydrater ger effekt, ett riktmärke är att få i sig 30g - 60g kolhydrater per timme under tuffare träningspass eller vid tävling, det motsvarar en till två PF 30 Gel per timme.

Det som avgör om du skall ligga på 30g eller 60g per timme är din intensitet, om du springer ett hårt träningspass bör du klara dig med 30g per timme men om du går på max (som vid tävling) bör du få i dig närmare 60g kolhydrater per timme.

Som motionär om du inte är tränad att ta ut dig max bör du klara dig på 30g per timme även vid tävling.

Över 2h ansträngning

Vid lång ansträngning över 2 timmar exempelvis maraton eller riktigt långa långpass kan det ge god effekt att öka intaget av kolhydrater ytterligare, exempelvis 60g till 90g kolhydrater per timme.

Dock eftersom kroppen max kan tillgodogöra sig 60g glukos och 30g fruktos per timme är det ingen ide att inta mer än 90g per timme.

Komplettera med Precision Hydrate

Då dessa gels inte innehåller elektrolyter bör du komplettera med precision hydrate brustabletter för att ersätta förlorad västska och mineraler när du svettas. Precision Hydrate brustabletter löser du upp i din vattenflaka. På så vis får du en bra kombination av energi och elektrolyter under ansträngning.

Om du svettas mycket eller är ute på längre pass över 90 minuter bör du även komplettera med Precision Capsules Salttabletter.

Egenskaper

PF 30 Gel är designad för att hjälpa dig att komma igång och hålla dig pigg under ansträngningar som varar mer än cirka 60 minuter

  • Innehåller 30g kolhydrater per portion
  • Innehåller inga elektrolyter, eftersom de är designade för att användas tillsammans med vårt Precision Hydration-sortiment
  • Förhållandet 2:1 glukos till fruktos för att underlätta kolhydratupptaget
  • Informed Sport certifierad
  • Mild, neutral "original" smak för att minska smaktrötthet
  • Inga konstgjorda ingredienser
  • Vegansk
  • Innehåller inte koffein

PH Close up

Näringsdeklaration

  • Energi: 120 Kcal / 512 Kj per 51g gel (236 Kcal / 1003 Kj per 100g)
  • Protein: < 0,1 g per 51 g gel (< 0,1 g per 100 g)
  • Fetter: < 0,1 g per 51 g gel (< 0,1 g per 100 g)
  • Kolhydrater: 30g per 51g gel (59g per 100g)

Ingredienser

Maltodextrin, vatten, fruktos, pektin, surhetsreglerande medel (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat, kalciumlaktat).

Så här använder du PF 30 Gel

  • Riv upp och pressa in i munnen i etapper.
  • Obs! Hjälp oss bevara naturen ren, släng inte använda gels på marken utan stoppa använd behållare i fickan till du passerar en papperskorg.
  • Förvara på en sval och torr plats, utom räckhåll för små barn.
  • Denna produkt är ett kosttillskott. Använd inte som ersättning för en varierad kost.