Allmänna villkor
ALLMĂNNA VILLKOR
Senast uppdaterad: 2023-05-25
1. Om Runon AB
VÀlkommen till RUNON.SE (Runon AB org nr 559249-9569) och vÄr webbplats. AnvÀndning av denna webbplats regleras av dessa AllmÀnna villkor och vi uppmanar dig att lÀsa villkoren innan du anvÀnder webbplatsen.
Information som tillhandahÄlls av oss pÄ denna webbplats fÄr endast anvÀndas för informationssyfte och för bestÀllning av vÄra produkter eller tjÀnster. Genom anvÀndning eller nedladdning av material eller bestÀllning av produkter eller tjÀnster frÄn denna webbplats accepterar du de villkor som anges nedan.
Företaget har sitt sĂ€te i Bankeryd, Jönköping. Företagets postadress Ă€r RosenvĂ€gen 12, 564 33 Bankeryd. Ănskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hello@runon.se med ditt Ă€rende och dina kontaktuppgifter sĂ„ hör vi av oss inom kort.
2. BestÀllning
- NÀr du slutfört din bestÀllning skickas en orderbekrÀftelse till din e-postadress. I bekrÀftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Ăr nĂ„got fel i orderbekrĂ€ftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till hello@runon.se.
3. Leverans
- VÄra normala leveranstider Àr 3-5 dagar. OBS! BestÀllningar lagda pÄ helger skickas tidigast pÄ mÄndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstÄ (utan att vi har meddelat dig om lÀngre leveranstid) ska du kontakta oss pÄ e-postadress: hello@runon.se.
4. Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser Àr inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisÀndringar orsakat av prisÀndring frÄn leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende pÄ felaktig information och förbehÄller oss rÀtten att justera priset.
5. à ngerrÀtt
- Vid köp av varor pÄ webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ÄngerrÀtt som gÀller frÄn det att du har tagit emot en vara som du har bestÀllt.
5.1 Vid nyttjande av din ÄngerrÀtt: - Du mÄste meddela att du Ängrar dig. Meddelandet ska skickas till oss hello@runon.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gÀller framgÄ klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter Ängermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du stÄr för returfrakt, leverans och skick pÄ produkterna vid retur, produkterna bör dÀrför skickas vÀlpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- PÄ Äterbetalningsbeloppet förbehÄller vi oss rÀtten att dra av en summa motsvarande vÀrdeminskningen jÀmfört med varans ursprungliga vÀrde vid anvÀnd eller skadad produkt.
5.2 à ngerrÀtten gÀller inte vid: - Produkter som pÄ grund av hÀlso- eller hygienskÀl har förseglats (plomberats) och dÀr förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktÀr av förseglad ljud- eller bildupptagning och dÀr förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skrÀddarsytts sÀrskilt Ät dig eller har en tydlig personlig prÀgel efter dina önskemÄl.
- TjÀnster som har fullgjorts och dÀr du uttryckligen har samtyckt till att tjÀnsten pÄbörjas utan ÄngerrÀtt.
- Varor som snabbt kan försÀmras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ÄngerrÀtten, se hÀr. - Blankett för ÄngerrÀtt hittar du hÀr, blanketten finns ocksÄ bifogad i din orderbekrÀftelse.
6. Reklamation och klagomÄl
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ÀndÄ vara skadad eller felexpedierad nÀr den anlÀnder Ätar vi oss i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt ÄtgÀrda felet.
- Du mÄste alltid kontakta oss för ett godkÀnnande innan du returnerar en defekt vara.
- KlagomÄlet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptÀckts.
6.1 Hur gÄr du tillvÀga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till hello@runon.se dÀr du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att ÄtgÀrda felet eller leverera en liknande produkt, Äterbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning. Vi stÄr för returfrakt vid godkÀnda reklamationer.
- Vi förbehÄller oss rÀtten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte Àr felaktig i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer frÄn AllmÀnna ReklamationsnÀmnden, se arn.se.
7. AnsvarsbegrÀnsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstÄ pÄ grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omstÀndigheter utanför företagets rÄdande (Force Majeure). Dessa omstÀndigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvÄda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans frÄn leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förÀndringar pÄ produkter/produktegenskaper som Àndrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vÄr kontroll.
8. Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel pÄ denna webbplats samt slutförsÀljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna Äterger produkternas exakta utseende dÄ en viss fÀrgskillnad kan förekomma beroende pÄ bildskÀrm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid pÄ bÀsta sÀtt att exponera produkterna sÄ korrekt som möjligt.
9. Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare pÄ en webbplats i integritetssyfte fÄ information om att cookies anvÀnds. Informationen i cookien Àr möjlig att anvÀnda för att följa en anvÀndares surfande. Cookie Àr en liten textfil som webbplatsen du besöker begÀr att fÄ spara pÄ din dator för att ge tillgÄng till olika funktioner. Det gÄr att stÀlla in sin webblÀsare sÄ att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta pÄ Post och telestyrelsens hemsida. Vi har en sida med mer information
10. Personuppgifter
- Genom att handla hos Runon AB accepterar du vÄr dataskyddspolicy och vÄr behandling av dina personuppgifter. Vi vÀrnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter Àn nödvÀndigt för att behandla din bestÀllning. Vi sÀljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rÀttslig grund.
- Runon AB Àr ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lÀmnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din bestÀllning samt i de tillfÀllen dÄ du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen Ät dina individuella behov.
- Nedan information Àr en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 10.1 Vad Àr en personuppgift?
En personuppgift Àr all information som direkt eller indirekt kan hÀnföras till en fysisk person. - 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din bestÀllning samt svara pÄ frÄgor relaterat till din order (kundtjÀnst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. - Dina uppgifter lagras sÄ lÀnge vi har en rÀttslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rÀttslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
- 10.3 RĂ€ttslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke frÄn dig. - 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
- 10.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av köp, delas information med vÄr betalleverantör. Det som lagras Àr förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. VÀljer du att betala med faktura sparas Àven personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrÀgeri.
De betalleverantörer (betaltjÀnster) som vi anvÀnder oss av Àr: Klarna Checkout. - 10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina bestÀllningar och slutföra vÄrt avtal mÄste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget Àr förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan Àven komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med Àr: Postnord. - 10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera pÄ vÄrt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vÄr nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hÄlla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi anvÀnder SendinBlue för utskick av nyhetsbrev. - 10.4.4 AffÀrssystem
Vi bokför fakturor i vÄrt affÀrssytem, Fortnox. DÀr sparar vi ditt namn, adress, e-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt orderdata. Denna information Àr vi enligt bokföringslagen skyldig att spara.
- 10.5 RÀtten till tillgÄng
Du har rÀtt att fÄ utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett lÀsbart format. - 10.6 RÀtt till rÀttelse
Du har rÀtt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som Àr bristfÀllig. - 10.7 RÀtten att bli glömd
Du kan nÀr som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns fÄ undantag till rÀtten till radering, som till exempel om det ska behÄllas för att vi mÄste uppfylla en rÀttslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). - 10.8 Ansvarig för dataskydd
Runon AB Àr ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. - 10.9 SÄ skyddar vi dina personuppgifter
Vi anvÀnder oss av industristandarder som SSL/TLS och envÀgs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera kÀnslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord pÄ ett sÀkert sÀtt.
Vi anvÀnder en egenbygd plattform som baseras pÄ opensourceprojektet NopCommerce.
11. Ăndringar till de AllmĂ€nna Villkoren
- Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att nĂ€r som helst företa Ă€ndringar i villkoren. Ăndringar av villkoren kommer att publiceras online pĂ„ webbplatsen. De Ă€ndrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök pĂ„ webbplatsen.
12. Tvist och lagval
- I tillfÀlle av att tvist inte kan lösas i samförstÄnd med företagets kundtjÀnst och kunden, kan du som kund vÀnda dig till AllmÀnna ReklamationsnÀmnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land Àn Sverige kan man lÀmna klagomÄl online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut frÄn ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gÀllande tolkningen eller tillÀmpningen av dessa allmÀnna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rÀtt och lag.