Frakt- och returpolicy

Frakt- och returpolicy

Senast uppdaterad: 2023-11-25

1. Om Runon AB

VÀlkommen till RUNON.SE (Runon AB, org.nr 559249-9569)  och vÄr webbplats. AnvÀndning av denna webbplats regleras av dessa AllmÀnna villkor och vi uppmanar dig att lÀsa villkoren innan du anvÀnder webbplatsen.

Information som tillhandahÄlls av oss pÄ denna webbplats fÄr endast anvÀndas för informationssyfte och för bestÀllning av vÄra produkter eller tjÀnster. Genom anvÀndning eller nedladdning av material eller bestÀllning av produkter eller tjÀnster frÄn denna webbplats accepterar du de villkor som anges nedan.

Företaget har sitt sĂ€te i Bankeryd, Jönköping. Företagets postadress Ă€r RosenvĂ€gen 12, 564 33 Bankeryd. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hello@runon.se med ditt Ă€rende och dina kontaktuppgifter sĂ„ hör vi av oss inom kort.

2. BestÀllning

  • NĂ€r du slutfört din bestĂ€llning skickas en orderbekrĂ€ftelse till din e-postadress. I bekrĂ€ftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är nĂ„got fel i orderbekrĂ€ftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till hello@runon.se.

3. Leverans

  • VĂ„ra normala leveranstider Ă€r 3-5 dagar. OBS! BestĂ€llningar lagda pĂ„ helger skickas tidigast pĂ„ mĂ„ndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstĂ„ (utan att vi har meddelat dig om lĂ€ngre leveranstid) ska du kontakta oss pĂ„ e-postadress: hello@runon.se.
  • Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att utan extra kostnad för kunden Ă€ndra leveranssĂ€tt om vi bedömmer det fördelaktigt för leveransen.

4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK  och alla priser Ă€r inklusive 25% moms, eller 12% pĂ„ kosttillskott/energi.
  • Vi reserverar oss för prisĂ€ndringar orsakat av prisĂ€ndring frĂ„n leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende pĂ„ felaktig information och förbehĂ„ller oss rĂ€tten att justera priset.

5. ÅngerrĂ€tt

  • Vid köp av varor pĂ„ webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars Ă„ngerrĂ€tt som gĂ€ller frĂ„n det att du har tagit emot en vara som du har bestĂ€llt.

    5.1 Vid nyttjande av din ÄngerrÀtt:
  • Du mĂ„ste meddela att du Ă„ngrar dig. Du upprĂ€ttar en Ă„ngeranmĂ€lan pĂ„ vĂ„r retursida. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returen gĂ€ller framgĂ„ klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter Ă„ngermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du stĂ„r för returfrakt, leverans och skick pĂ„ produkterna vid retur, produkterna bör dĂ€rför skickas vĂ€lpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • PĂ„ Ă„terbetalningsbeloppet förbehĂ„ller vi oss rĂ€tten att dra av en summa motsvarande vĂ€rdeminskningen jĂ€mfört med varans ursprungliga vĂ€rde vid anvĂ€nd eller skadad produkt.

    5.2 ÅngerrĂ€tten gĂ€ller inte vid:
  • Produkter som pĂ„ grund av hĂ€lso- eller hygienskĂ€l har förseglats (plomberats) och dĂ€r förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktĂ€r av förseglad ljud- eller bildupptagning och dĂ€r förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skrĂ€ddarsytts sĂ€rskilt Ă„t dig eller har en tydlig personlig prĂ€gel efter dina önskemĂ„l.
  • TjĂ€nster som har fullgjorts och dĂ€r du uttryckligen har samtyckt till att tjĂ€nsten pĂ„börjas utan Ă„ngerrĂ€tt.
  • Varor som snabbt kan försĂ€mras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

    För mer om den lagstiftade ÄngerrÀtten, se hÀr.

6. Reklamation och klagomÄl

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten Ă€ndĂ„ vara skadad eller felexpedierad nĂ€r den anlĂ€nder Ă„tar vi oss i enlighet med gĂ€llande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt Ă„tgĂ€rda felet.
  • Du mĂ„ste alltid kontakta oss för ett godkĂ€nnande innan du returnerar en defekt vara.
  • KlagomĂ„let ska skickas omedelbart efter att defekten har upptĂ€ckts.

    6.1 Hur gÄr du tillvÀga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till hello@runon.se dĂ€r du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att Ă„tgĂ€rda felet eller leverera en liknande produkt, Ă„terbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gĂ€llande konsumentskyddslagstiftning. Vi stĂ„r för returfrakt vid godkĂ€nda reklamationer.
  • Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte Ă€r felaktig i enlighet med gĂ€llande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer frĂ„n AllmĂ€nna ReklamationsnĂ€mnden, se arn.se.

7. AnsvarsbegrÀnsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstĂ„ pĂ„ grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omstĂ€ndigheter utanför företagets rĂ„dande (Force Majeure). Dessa omstĂ€ndigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvĂ„da, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans frĂ„n leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förĂ€ndringar pĂ„ produkter/produktegenskaper som Ă€ndrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vĂ„r kontroll.

8. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel pĂ„ denna webbplats samt slutförsĂ€ljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna Ă„terger produkternas exakta utseende dĂ„ en viss fĂ€rgskillnad kan förekomma beroende pĂ„ bildskĂ€rm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt att exponera produkterna sĂ„ korrekt som möjligt.