Frakt- och returpolicy
Frakt- och returpolicy
Senast uppdaterad: 2023-11-25
1. Om Runon AB
VÀlkommen till RUNON.SE (Runon AB, org.nr 559249-9569) och vÄr webbplats. AnvÀndning av denna webbplats regleras av dessa AllmÀnna villkor och vi uppmanar dig att lÀsa villkoren innan du anvÀnder webbplatsen.
Information som tillhandahÄlls av oss pÄ denna webbplats fÄr endast anvÀndas för informationssyfte och för bestÀllning av vÄra produkter eller tjÀnster. Genom anvÀndning eller nedladdning av material eller bestÀllning av produkter eller tjÀnster frÄn denna webbplats accepterar du de villkor som anges nedan.
Företaget har sitt sĂ€te i Bankeryd, Jönköping. Företagets postadress Ă€r RosenvĂ€gen 12, 564 33 Bankeryd. Ănskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hello@runon.se med ditt Ă€rende och dina kontaktuppgifter sĂ„ hör vi av oss inom kort.
2. BestÀllning
- NÀr du slutfört din bestÀllning skickas en orderbekrÀftelse till din e-postadress. I bekrÀftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Ăr nĂ„got fel i orderbekrĂ€ftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till hello@runon.se.
3. Leverans
- VÄra normala leveranstider Àr 3-5 dagar. OBS! BestÀllningar lagda pÄ helger skickas tidigast pÄ mÄndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstÄ (utan att vi har meddelat dig om lÀngre leveranstid) ska du kontakta oss pÄ e-postadress: hello@runon.se.
- Vi förbehÄller oss rÀtten att utan extra kostnad för kunden Àndra leveranssÀtt om vi bedömmer det fördelaktigt för leveransen.
4. Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser Àr inklusive 25% moms, eller 12% pÄ kosttillskott/energi.
- Vi reserverar oss för prisÀndringar orsakat av prisÀndring frÄn leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende pÄ felaktig information och förbehÄller oss rÀtten att justera priset.
5. à ngerrÀtt
- Vid köp av varor pÄ webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ÄngerrÀtt som gÀller frÄn det att du har tagit emot en vara som du har bestÀllt.
5.1 Vid nyttjande av din ÄngerrÀtt: - Du mÄste meddela att du Ängrar dig. Du upprÀttar en ÄngeranmÀlan pÄ vÄr retursida. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returen gÀller framgÄ klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter Ängermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du stÄr för returfrakt, leverans och skick pÄ produkterna vid retur, produkterna bör dÀrför skickas vÀlpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- PÄ Äterbetalningsbeloppet förbehÄller vi oss rÀtten att dra av en summa motsvarande vÀrdeminskningen jÀmfört med varans ursprungliga vÀrde vid anvÀnd eller skadad produkt.
5.2 à ngerrÀtten gÀller inte vid: - Produkter som pÄ grund av hÀlso- eller hygienskÀl har förseglats (plomberats) och dÀr förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktÀr av förseglad ljud- eller bildupptagning och dÀr förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skrÀddarsytts sÀrskilt Ät dig eller har en tydlig personlig prÀgel efter dina önskemÄl.
- TjÀnster som har fullgjorts och dÀr du uttryckligen har samtyckt till att tjÀnsten pÄbörjas utan ÄngerrÀtt.
- Varor som snabbt kan försÀmras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ÄngerrÀtten, se hÀr.
6. Reklamation och klagomÄl
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ÀndÄ vara skadad eller felexpedierad nÀr den anlÀnder Ätar vi oss i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt ÄtgÀrda felet.
- Du mÄste alltid kontakta oss för ett godkÀnnande innan du returnerar en defekt vara.
- KlagomÄlet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptÀckts.
6.1 Hur gÄr du tillvÀga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till hello@runon.se dÀr du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att ÄtgÀrda felet eller leverera en liknande produkt, Äterbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning. Vi stÄr för returfrakt vid godkÀnda reklamationer.
- Vi förbehÄller oss rÀtten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte Àr felaktig i enlighet med gÀllande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer frÄn AllmÀnna ReklamationsnÀmnden, se arn.se.
7. AnsvarsbegrÀnsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstÄ pÄ grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omstÀndigheter utanför företagets rÄdande (Force Majeure). Dessa omstÀndigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvÄda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans frÄn leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förÀndringar pÄ produkter/produktegenskaper som Àndrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vÄr kontroll.
8. Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel pÄ denna webbplats samt slutförsÀljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna Äterger produkternas exakta utseende dÄ en viss fÀrgskillnad kan förekomma beroende pÄ bildskÀrm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid pÄ bÀsta sÀtt att exponera produkterna sÄ korrekt som möjligt.